
Śląska Wyższa Szkoła Medyczna w Katowicach konsekwentnie dąży do doskonalenia jakości kształcenia, tak aby jej absolwenci byli ludźmi kompetentnymi i kreatywnymi oraz spełniali oczekiwania zmieniającego się rynku pracy. Najważniejszym celem Polityki Jakości jest spełnianie nie tylko aktualnych wymagań i oczekiwań stawianych przez studentów i pracodawców, ale także wychodzenie naprzeciw ich przyszłym potrzebom i aspiracjom. Dostrzegając systematycznie dokonujący się postęp Uczelnia stale dostosowuje swoją ofertę i program kształcenia do zmian zachodzących na rynku, celem wdrożenia najlepszych standardów kształcenia.
Polityka Jakości realizowana jest w oparciu o wdrożony Wewnętrzny System Jakości Kształcenia, którego misją jest ciągłe doskonalenie jakości kształcenia w Uczelni oraz wypełnianie statutowych zadań na najwyższym dostępnym poziomie.
Jest to proces ciągły polegający na wdrażaniu nowych, a także doskonaleniu już funkcjonujących procedur i rozwiązań organizacyjnych. Źródłem informacji do rozwoju i doskonalenia Wewnętrznego Systemu Jakości Kształcenia są opinie interesariuszy Uczelni, informacje zwrotne z monitorowanych procesów, a także implementowanie wypracowanych dobrych praktyki i modeli z instytucji szkolnictwa wyższego i otoczenia.
Cele, które przyświecają Wewnętrznemu Systemowi Jakości Kształcenia SWSM to:
zapewnienie wysokiego poziomu kształcenia,
ciągłe doskonalenie jakości kształcenia poprzez systematyczne monitorowanie, analizę, doskonalenie i modyfikowanie procesu dydaktycznego i programów kształcenia,
dbanie o najwyższą jakość obsługi studenta i nauczyciela,
optymalizacja funkcjonujących w Uczelni procesów związanych z kształceniem, jak również procesów wspomagających,
dobór wysoko wykwalifikowanej kadry naukowo-dydaktycznej, zaangażowanej i otwartej na nowe wyzwania,
doskonalenie warunków kształcenia, wsparcie i tworzenie przyjaznej atmosfery nauczania,
umożliwianie studentom realizowania się w różnych formach aktywności poznawczej i społecznej,
utrzymywanie wysokiej jakości i dostępności infrastruktury,
sprawne zarządzanie oraz przestrzeganie przepisów prawa i regulacji wewnętrznych w ramach systemu jakości kształcenia.
Uczelnia działając zgodnie z przyjętą Polityka Jakości wspiera swoich studentów w osiąganiu opisanych dla poszczególnych kierunków studiów efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
Polityka Jakości Śląskiej Wyższej Szkoły Medycznej w Katowicach jest spójna z wizją i misją Uczelni.
Wybrane zewnętrzne akty prawne
Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów
Wybrane wewnętrzne akty prawne
Inne materiały i informacje
Cele i zadania UZJK
Zakres obowiązków
Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia
§1
Do obowiązków Uczelnianego zespołu ds. jakości kształcenia należy:
wypełnianie misji i strategii Śląskiej Wyższej Szkoły Medycznej w Katowicach w zakresie zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia,
ciągłe doskonalenie Wewnętrznego Systemu Jakości Kształcenia poprzez określenie i wdrażanie procedur i polityki zarządzania jakością kształcenia,
przedstawianie Rektorowi propozycji działań mających na celu doskonalenie procesu kształcenia,
przedstawianie Senatowi corocznego raportu z funkcjonowania Wewnętrznego Systemu Jakości Kształcenia.
§2
Szczegółowe zadania w zakresie podnoszenia jakości kształcenia
opracowywanie działań naprawczych i doskonalących jakość kształcenia w Uczelni oraz sporządzanie harmonogramów ich wdrażania,
opracowywanie dokumentacji w zakresie zapewnienia jakości kształcenia w Uczelni (m.in. wzory ankiet),
przygotowywanie i koordynowanie badań ankietowych, z poszanowaniem zasad etyki i metodologii badań społecznych, w szczególności: dobrowolność, anonimowość, poufność oraz jawność wyników,
opiniowanie programów kształcenia i zakładanych efektów kształcenia z uwzględnieniem potrzeb rynku pracy, wyników monitorowania karier absolwentów, opinii interesariuszy zewnętrznych,
wspieranie rozwoju różnych form kształcenia przez całe życie i ich upowszechnianie,
zapewnienie serwisu informacyjnego dotyczącego działań projakościowych za pośrednictwem strony www,
opiniowanie propozycji zmian w programach kształcenia,
wnioskowanie zmian w programach kształcenia na bazie uzyskanych wyników ankietowania interesariuszy zewnętrznych i wewnętrznych (pracodawców, studentów i absolwentów),
opiniowanie metod weryfikacji osiągania zakładanych efektów kształcenia,
wnioskowanie zmian w sposobach prowadzenia zajęć dydaktycznych w celu uzyskania większej efektywności procesu kształcenia na bazie uzyskanych wyników ankietowania (studenci i absolwenci),
wnioskowanie zmian w zakresie infrastruktury w aspekcie osiągania zakładanych efektów kształcenia,
udział w przygotowaniu materiałów koniecznych do akredytacji państwowej.
§3
Szczegółowe zadania w zakresie oceny jakości kształcenia
monitorowanie realizacji wytycznych zawartych w procedurach z zakresu zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia,
analizowanie wyników badań ankietowych, sporządzenie raportu z uzyskanych wyników badań ankietowych,
publikowanie wyników oceny jakości kształcenia w Uczelni,
monitorowanie kariery zawodowej absolwentów oraz opinii pracodawców w zakresie przygotowania absolwentów do pracy zawodowej,
monitorowanie jakości obsługi administracyjnej nauczycieli akademickich, studentów, doktorantów, słuchaczy studiów podyplomowych, kursów dokształcających i szkoleń na wydziale,
monitorowanie obsady kadrowej zajęć dydaktycznych,
monitorowanie procesu dyplomowania,
monitorowanie zabezpieczenia infrastruktury dydaktycznej,
monitorowanie harmonogramu i organizacji zajęć.