Перейти до вмісту
Налаштувати вподобання щодо згоди

Ми використовуємо файли cookie, щоб допомогти вам ефективно навігувати та виконувати певні функції. Детальну інформацію про всі файли cookie можна знайти у кожній категорії згоди нижче.

Файли cookie, які належать до категорії "Необхідні", зберігаються у вашому браузері, оскільки вони є необхідними для забезпечення основних функціональних можливостей сайту.... 

Завжди активні

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Немає файлів cookie для відображення.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Немає файлів cookie для відображення.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Немає файлів cookie для відображення.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Немає файлів cookie для відображення.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Немає файлів cookie для відображення.

Університет

Абітурієнт

Студент

Проекти ЄС

Контакт

більше

Wskazówki dla osób prowadzących zajęcia dydaktyczne ze studentami niewidomymi i słabowidzącymi

  • Niepełnosprawni

dodano: 10 Листопада 2014

Na podstawie opracowania: Jacek Zadrożny

Przed studentami z niepełnosprawnością wzroku należy stawiać takie same wymagania, jak przed innymi studentami. Jednak proces zdobycia wykształcenia musimy być wspierany w granicach niwelowania dysfunkcji, z jakimi się borykają.

 

Na zajęciach, w których uczestniczą osoby niewidome i słabowidzące, należy zastosować kilka zasad:

  • należy dyskretnie zapytać studenta, jak dużo widzi i czy ma dla niego znaczenie miejsce, jakie zajmuje na sali, oraz jaka pomoc będzie mu potrzebna;
  • nagrywanie zajęć jest jedynym sposobem efektywnego sporządzania notatek w tym przypadku, – na co zezwala prawo autorskie;
  • studenci z dysfunkcją wzorku powinni otrzymać takie same informacje jak studenci widzący np. należy głośno czytać, treści zapisywane na tablicy.
  • warto dostarczyć materiały w postaci plików elektronicznych, które np. osoba niedowidząca może odpowiednio powiększyć.
  • prezentacji rysunków, wykresów, diagramów powinien towarzyszyć ich słowny opis.
  • w przypadku przedstawiania eksponatów, makiet, modeli student powinien mieć możliwość zapoznania się z obiektem za pomocą dotyku lub obejrzeć go z bliska (student słabowidzący);
  • koniecznym jest, by prowadzący zadając pytanie precyzował słownie, do kogo je kieruje, gdyż osoba z dysfunkcją wzroku nie zareaguje ani na spojrzenie, czy wskazanie palcem.
  • informacje o wymaganej literaturze należy podawać ze znacznym wyprzedzeniem, – dotarcie do niej jest bardziej skomplikowane i czasochłonne;
  • w przypadku sprawdzania wiedzy dla osób słabowidzących należy przygotować testy używając dużej czcionki, a dla niewidomych – testy w formie elektronicznej, (które mogą być wypełnione za pomocą komputera) lub w brajlu;
  • możliwa jest także zamiana formy pisemnej egzaminu na formę ustną z zachowaniem równoważnego sprawdzenia poziomu wiedzy.